- Детайли
- Посещения: 310
ИНФОРМАЦИЯ ЗА СТУДЕНТИ
За включване в практическо обучение в реална работна среда може да кандидатства всеки студент, обучаващ се в Югозападния университет “Неофит Рилски”.
Студентът се ръководи от базовата информация, налична на платформата на проекта - https://praktiki.mon.bg/pages/infostudent и допълнителните насоки на сайта на Университетския център за кариерно развитие.
Важно: Обучаващата организация може да генерира договор след одобрение на кандидат по обява. Сключването на договор с Обучаващата организация и ментор предшества сключването на договор със студента.
Студентът, желаещ да кандидатства за практическо обучение се регистрира на https://praktiki.mon.bg/registration/students и попълва профила си в информационната система, като използва насоките в ръководството - https://praktiki.mon.bg/arti/view-file?help=10&file=4353
Студент може да бъде включен в практическо обучение, финансирано по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ (ОПНОИР), в т.ч. и по настоящия проект, един път в рамките на своето обучение за придобиване на всяка една от образователно-квалификационните степени по съответната специалност.
Практическото обучение на студентите се извършва само в съответствие с изучаваната специалност в професионалното направление, в което се обучава студентът.
Студент, изпълнил задълженията си по учебен план за съответната образователно-квалификационна степен и допуснат до държавен изпит или защита на дипломна работа, сключва договор за практическо обучение не по-късно от първата обявена дата за държавен изпит или защита на дипломна работа.
Студент не може да провежда практика в обучаваща организация, с която към момента на кандидатстване за включване в практическо обучение е в трудови правоотношения и/или правоотношения по Закона за задълженията и договорите (ЗЗД).
Студентът кандидатства в системата на проекта по обяви/позиции в обучаващи организации, които съответстват на специалността или професионалното направление, по което се обучава.
Студентът избира академичен наставник, който е компетентен в областта на изучаваната специалност, за да подпомогне прилагането на получените теоретични знания в практиката.
Обучението на студента в рамките на съответната практика се извършва по предварително съставена от ментора програма, която се потвърждава от академичния наставник.
След като кандидатства по обява, одобрен е от обучаващата организация и е потвърдил практиката, студентът изготвя график за провеждане на практическото обучение в рамките на 240 часа, който се съгласува и потвърждава от ментора и академичния наставник.
Началото на практиката следва да е поне 10 дни след физическото предаване на договора.
Студентът генерира договор от платформата на проекта и го изпраща в PDF на имейла на функционален експерт към съответния факултет:
Факултет по педагогика: гл. ас. Радослава Топалска
Правно-исторически факултет: гл. aс д-р Диана Велева
Стопански факултет: гл. ас. д-р Владислав Кръстев
Природо-математически факултет: гл. ас. д-р Надежда Борисова
Филологически факултет: ас. д-р Павел Филипов
Философски факултет: гл. ас . д-р Наташа Ангелова
Факултет по изкуства: гл. ас. д-р Антон Генов
Факултет "Обществено здраве, здравни грижи и спорт“: гл. ас. д-р Йоанна Цветанова
Технически факултет: ас. д-р Георги Георгиев
В договора не се посочват дата и номер. Посочената в договора банкова сметка е лична и в български лева.
Функционалният експерт проверява договора на студента и профила му в платформата. При необходимост се свързва с него за отстраняване на несъответствия или уточнения.
Студентът получава информация кога и къде може физически да представи договора на хартиен носител в три екземпляра, т.е. подписаните оригинални документи.
При физическото предаване на договора студентът представя лична карта и Удостоверение за лична банкова сметка, за да се направи проверка на вписаните данни.
Съпътстващ документ е Декларацията за студент, която се попълва, подписва и предава заедно с договора.
Студент може да получи подписан екземпляр от договора от функционален експерт към Университетския център за кариерно развитие.
По време на практическото обучение студентът въвежда ежедневно в системата на проекта дейностите, които е извършил в обучаващата организация, съгласно одобрената от академичния наставник програма и в съответствие със специалността. Веднъж потвърден от ментора отчетен ден в график от студента не може да бъде променян.
След приключване на практическото обучение студентът генерира финален отчет (по образец) от системата, който се потвърждава от ментора, академичния наставник и функционален експерт към факултета.
Студентът получава удостоверение (по образец) за осъществено практическо обучение в Университетски център за кариерно развитие. Получаването на удостоверението може да се осъществи във всеки работен ден от понеделник до петък , вкл. от 13:00 до 17:00 ч.
Необходими документи за прием на договор на студент:
1. Договор - генерира се от платформата, разпечатва се в три екземпляра, подписва се от студента и се представя на функционален експерт;
2. Декларация за студент - разпечатва се в един екземпляр, попълва се и се подписва от студента;
3. Документи за проверка на данни: Лична карта, Студентска книжка и Удостоверение за лична банкова сметка.
Ръководство за регистриране на студенти https://praktiki.mon.bg/arti/view-file?help=10&file=4353
Ръководство за подготовка на практическо обучение https://praktiki.mon.bg/arti/view-file?help=20&file=1063
Ръководство за изготвяне на финален отчет от студент https://praktiki.mon.bg/arti/view-file?help=24&file=1524
- Детайли
- Посещения: 245
ИНФОРМАЦИЯ ЗА АКАДЕМИЧНИ НАСТАВНИЦИ
Академични наставници могат да са преподаватели от Югозападния университет “Неофит Рилски”.
Академичният наставник следва да има висше образование в степен „магистър“ и да притежава минимум 3 години преподавателски опит във висше училище. Наставникът трябва да е преподавател в същото професионално направление, в което се обучава студентът.
Университетският преподавател изразява желанието си за участие в проекта като академичен наставник пред функционалния експерт от съответния факултет.
След като бъде добавен в информационната система от функционален експерт преподавателят получава линк за регистриране и попълване на профил за нуждите на проекта: http://praktiki.mon.bg.
От профила си генерира договор с Югозападен университет “Неофит Рилски”, разпечатва го в три екземпляра, подписва и предава на експерт в отдел “Университетски кадри”, кабинет 211, Ректорат, за да бъде подписано от страна на Висшето училище. Преподавателите на основен трудов договор към университета генерират допълнително споразумение към основен ТД, а тези които не са служители на висшето училище - Допълнителен трудов договор по чл. 111.
След подписване на договора от двете страни и качването му в системата академичният наставник може да бъде избиран от студентите.
Съпътстващи договора документи са:
Длъжностна характеристика - предоставя се за подпис при предаване на договора.
След като бъде избран от студент и потвърди по електронен път участието си в практиката му следва да прегледа програмата на практиката (програмата следва да има разписани по-подробно минимум три дейности (общо 240 часа) и отнасящите се към тях задачи и очаквани постигнати резултати) и да я потвърди и/или даде насоки за промяната й за да съответства на спецификата на обучението на студента и да постигне целите на проекта. Потвърдена от наставника програма не може да бъде коригирана. В периода на практиката съдейства на студента и следи за изпълнението на заложените в програмата задачи чрез отчитането им в графика.
ВАЖНО!
В графика не може да има повече от 8 часа дневно и повече от 40 часа за 7 последователни дни. Графикът трябва да е съобразен с учебното натоварване на студента и работното време на ментора/обучаващата организация (без почивните дни на работодателя и националните празници). При крайна необходимост първоначалният график може да се промени, но съгласувано с академичния наставник (последният отразява в информационната система на проекта съгласието си) и потвърдено от ментора. При промяна на началната дата на практиката, ще се наложи сключването на нов договор между ВУ и студента!
Академичният наставник извършва поне едно посещение на място в обучаващата организация, като отразява наблюденията си във формуляр за проверка по образец. Такава проверка може да бъде извършена и от функционалните експерти към университета и от външна одиторска организация, която ще бъде определена от екипа по управление на проекта към МОН.
Ръководство за потвърждаване на програма на практическо обучение от академичен наставник
Ръководство за потвърждаване на график на практическо обучение от академичен наставник
Ръководство за потвърждаване на финален отчет от академичен наставник и отчитане на дейността му
- Детайли
- Посещения: 259
ИНФОРМАЦИЯ ЗА МЕНТОРИ
Менторът следва да бъде в трудови или други допустими от законодателството правоотношения с обучаващата организация най-малко 3 (три) месеца преди началото на практиката и да познава дейностите, които ще се възлагат на студента по време на практиката.
Менторът трябва да притежава висше образование и минимум 3 години професионален опит в областта на провежданата практика.
За доказване на тези обстоятелства, менторът подписва Декларация по образец.
С оглед оказване на съдействие при окомплектоване на документацията и отстраняване на евентуални пропуски и неточности, менторът изпраща в PDF вариант подготвените документи (Договор, генериран от системата на проекта, Декларация за ментор) на електронна поща
След преглед от функционален експерт към УЦКР ще получи окончателно потвърждаване или насоки за корекции, след което предоставя необходимите за сключване на договор документи на адрес: гр. Благоевград, 2700, ул. “Иван Михайлов” 66, Университетски център за кариерно развитие, Югозападен университет “Неофит Рилски”.
Договор с ментор се сключва преди започването на първата практика и след сключване на договор с обучаващата организация.
Получаването на екземпляр от подписаните договори се извършва в Университетския център за кариерно развитие всеки работен ден от 13:00 до 17:00.
Менторът изготвя и въвежда в информационната система на проекта програма за провеждане на студентска практика по съответната обявена позиция. Програмата следва да има разписани по-подробно минимум три дейности (общо 240 часа) и отнасящите се към тях задачи и очаквани постигнати резултати. Съгласува се с академичния наставник преди сключването на договор между студента и висшето училище за провеждане на практическо обучение. Потвърдена от академичен наставник програма не може да бъде коригирана. Трябва да е налице съответствие между позиция - програма - специалност на практиканта - отчетени конкретни дейности в графика на студента.
Менторът съгласува със студента график, по дати и часове, за провеждане на практиката и потвърждава електронно въведения от студента график, в т.ч. наложили се промени в този график в хода на провеждане на практическото обучение.
Графикът трябва да е съобразен с учебното натоварване на студента и работното време на ментора/обучаващата организация (без почивните дни на работодателя и националните празници).
При ежедневното потвърждаване на дейности в графика на студента съблюдава за коректното им отчитане/вписване и съответствието им с програмата за осъществяване на практиката.
В своята дейност менторът се ръководи от наличните в платформата на проекта информация и изисквания.
ВАЖНО! Ще бъдат извършвани проверки на място за начина на провеждане на практиката от функционалните експерти и академичните наставници, както и от външна одиторска организация, която ще бъде определена от екипа по управление на проекта от МОН.
Документи за ментор:
1. Договор, генериран от системата - 3 екземпляра
2. Декларация за ментор - 1 екземпляр (Изтегли тук)
- Детайли
- Посещения: 851
ИНФОРМАЦИЯ ЗА ОБУЧАВАЩИ ОРГАНИЗАЦИИ
Обучаващата организация следва да е регистрирана в Търговския регистър или други нормативно утвърдени регистри най-малко 6 месеца преди регистрацията си в информационната система на проекта.
Обучаващата организация попълва регистрационен формуляр за участие в проект „Студентски практики – фаза 2“ -http://esurvey.swu.bg/index.php/555998/lang-bg
Експерт към факултета, отговарящ на сферата на дейност на организацията следва да прегледа наличната информация в платформата на проекта - https://praktiki.mon.bg/ и при необходимост се свързва с лицето за контакт за уточняване на детайли.
След първоначалния преглед обучаващата организация получава допълнителни указания на посочения във формуляра имейл.
С оглед оказване на съдействие при окомплектоване на документацията и отстраняване на евентуални пропуски и неточности, обучаващите организации трябва да изпратят в PDF вариант подготвените от тях документи (Договор, генериран от системата на проекта, заедно с наличния списък с ментори, който е неразделна част от договора, Декларация за работодател) на електронна поща
След преглед от функционален експерт към УЦКР, ще получат окончателно потвърждаване или насоки за корекции, след което могат да изпратят/представят необходимите за сключване на договор документи на адрес: гр. Благоевград, 2700, ул. “Иван Михайлов” 66, Университетски център за кариерно развитие, Югозападен университет “Неофит Рилски”.
Пояснение: Договорът за сътрудничество, генериран от платформата на проекта следва да бъде в три екземпляра на хартиен носител, подписан и подпечатан от представляващия организацията или упълномощено от него лице. В договора не се посочват дата и номер. Списъкът на менторите следва да е подписан и с коректно попълнени данни. Не се приемат договори на Ментори, които не фигурират в Списъка на определените от обучаващата организация ментори на работодателският договор /последна страница от същия/. Декларацията по образец се прилага в един екземпляр.
Договор с обучаваща организация може да се генерира след първото потвърждение от студент в информационната система за участие в практика и следва да бъде сключен и качен в платформата на проекта преди подаване на договор на студент и началото на практиката.
Получаването на подписаните договори се извършва в Университетския център за кариерно развитие всеки работен ден от 13:00 до 17:00.
Обучаващата организация публикува, чрез информационната система на проекта, обяви за свободни позиции за провеждане на студентска практика в обекти, в които организацията извършва дейност. Обявите са по професионални направления.
Практическото обучение, за което се одобрява студента, трябва да е съобразено с професионалното направление, в което той се обучава.
Обучаващата организация осигурява условия за провеждане на практическото обучение и следи за изготвяне на програмата за провеждане на студентската практика от определения ментор и съгласуването и с академичния наставник.
Важно: Инструктира практиканта за техника на безопасността, хигиената на труда и противопожарната охрана в обектите на обучаващата организация. Посоченото се документира в Книгата за инструктаж на работодателя.
Висшите училища имат право да поставят и допълнителни изисквания към обучаващите организации. Висшето училище си запазва правото да прецени с кои от предложените Работодатели и ментори да сключи договор.
Ръководство за регистрация на обучаваща организация в платформата на проект „Студентски практики – фаза 2“ - https://praktiki.mon.bg/arti/view-file?help=9&file=1588
Документи за обучаващите организации:
1. Договор със списък на ментори - 3 екземпляра
2. Декларация за обучаваща организация - 1 екземпляр (Изтегли тук)
- Детайли
- Посещения: 650
Уважаеми студенти,
Поради изчерпване на квотата, отпусната за Югозападния университет Ви информираме, че няма да приемаме договори по проект „Студентски практики – Фаза 2“.
Проект “Студентски практики - фаза 2” е продължение на вече създадена практика за осигуряване на възможност студентите да участват в допълнително практическо обучение. Проектът се изпълнява от Министерство на образованието и науката по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейските структурни и инвестиционни фондове.
Практиката е с продължителност от 240 астрономически часа, които дават възможност на студента да развие практическите си умения в реална работна среда и да бъде забелязан, а на работодателя да провери предварително способностите на евентуалните бъдещи служители, както и да участва в тяхната подготовка. След приключване на практиката студентът получава удостоверение за успешно приключило обучение и стипендия в размер на 600 лв.
Всички участници в проект „Студентски практики - фаза 2“ се регистрират в платформата на проекта и се ръководят от публикуваните в нея ръководства - https://praktiki.mon.bg/arti/. В сайта на Университетския център за кариерно развитие е налична допълнителна информация, с която всеки желаещ да участва в проекта следва да се запознае.
Практиките следва да се осъществяват при спазване на антиепидемичните мерки, въведени във връзка с епидемията от COVID – 19 на територията на РБългария.
Контакти с екипа към Югозападния университет ще намерите тук.