- Детайли
- Посещения: 303
Какво трябва да знаете, ако отивате да работите в чужбина?
Ако решите да работите в чужбина, трябва да знаете, че напускайки България Вие попадате под юрисдикцията на държавата, в която ще живеете, и към Вас работодателят ще прилага клаузите на трудовия Ви договор. Затова най-важното за Вас е да се запознаете със законодателството на съответната държава и преди да подпишете трудовия си договор внимателно да прочетете клаузите, записани в него.
Независимо какъв легален посредник Ви е уредил работата в чужбина, отговорността за Вашата сигурност и обезпеченост е изцяло Ваша.
- Утвърдената в България практика е международните договори да се сключват на междуправителствено равнище.
- В дирекция „Бюро по труда“ по местоживеене могат да Ви упътят за процедурата по кандидатстване.
- За условията при кандидатстване прочетете в сайта на Агенцията по заетостта az.government.bg
- Информация можете да получите и в Информационния център на Агенция по заетостта на адрес: София, бул. „Дондуков“ № 3, или като позвъните на горещия телефон 980 87 19.
Работа чрез посредник, регистриран в Агенцията по заетостта.
- Проверете регистриран ли е посредникът в Агенцията по заетостта съгласно Наредбата за условията и реда за извършване на посредническа дейност по наемане на работа; информация за това може да намерите в дирекция „Бюро по труда“, в сайта на Агенцията по заетостта az.government.bgили в нейния Информационен център.
- Посредникът трябва да има регистриран в Агенцията по заетостта договор с работодател от държавата, за която посредничи.
- Ако посредникът извърши превод и легализация на изискваните от работодателя документи, той има право да Ви поиска заплащане за услугата.
- Изисквайте платежен документ за заплатените от Вас суми.
- Поискайте информация за работодателя и условията на живот и труд в чуждата държава, включително за размера на трудовото възнаграждение и за вида на социалното осигуряване.
- Задължително сключете договор с посредника и поискайте оригинален екземпляр от него.
- Ако условията, при които Ви се предоставят посредническите услуги, са различни от посочените по-горе, може да се обърнете към ИА „Главна инспекция по труда“ – София 1000, бул. „Дондуков“ 3, тел. 986 18 88.
- Помнете, че за предоставената услуга частният посредник има право да Ви поиска процент от получената първа месечна работна заплата.
Намирате си сам/а работодател в чужбина.
- Поискайте от работодателя да Ви изпрати договор за работа, както и копие от него, до посолството на съответната държава в София.
- Проверете дали в договора са регламентирани условията на труд, възнаграждението, отпуски, здравно и социално осигуряване, пътни и квартирни разходи и други условия, които имат значение за Вас.
- От посолството на съответната държава в София изискайте подробна информация за процедурата, сроковете и вземете формуляри за кандидатстване за работна виза.
- Подайте документи в посолството на съответната държава в България или ако такова няма – в най-близкото в съседна държава, няколко седмици преди датата на започване на работа, указана в трудовия договор.
- Проучете законодателството на приемащата страна възможно най-подробно, защото Вие и работодателят при изпълнение на договора сте подчинени на това законодателство.
- При неспазване на договора и на трудовото законодателство от страна на работодателя може да заведете дело по процедурите на приемащата държава.
- Потърсете съдействие от българския консулски служител в съответната страна.
Общи правила:
- За да упражнявате заетост на територията на съответната държава, трябва да имате издадено разрешение – не тръгвайте от България без работна виза.
- Въз основа на тази виза след пристигането Ви в приемащата държава веднага се регистрирайте в службата за чужденци, за да получите право на продължително пребиваване с цел работа.
- При основания за продължаване на правото за пребиваване, подайте документи най-малко един месец преди да е изтекъл срокът на предишното разрешение.
- Съблюдавайте стриктно сроковете на разрешенията за работа и пребиваване.
- При санкциониране за работа без разрешение и при просрочване на разрешеното пребиваване ще бъдете вписан/а в негативния списък и през следващите години ще Ви бъде забранено да пребивавате на територията на която и да е от държавите.
- Може да пребивавате в страните от шенгенското пространство без виза най-много 90 дни на всеки шест месеца, считано от деня на първото влизане в която и да е страна от шенгенското пространство. Посочените 90 дни се изчисляват, като се сумират дните на престой.
- Този 90-дневен престой не дава право за извършване на дейност с цел трудово възнаграждение.
- За трудова дейност се смята всяка дейност, която цели печалба или за която е договорено заплащане. Работа срещу прехрана и подслон също може да се интерпретира като заплащане. За трудова дейност се счита и провеждането на практика или оказването на домашни грижи.
- Авансово или след завръщането Ви в България трябва да внесете дължимите суми за здравно осигуряване за периода на отсъствието Ви, тъй като към настоящия момент българското законодателство не предвижда възможност за отпадане на задължението за правене на здравноосигурителни вноски за лицата, които пребивават в чужбина.
- Основен принцип при определяне на това към коя осигурителна система следва да се осигурява едно лице е, че се прилага законодателството на държавата, в която то работи, т.е. следва да се осигурявате по законодателството на приемащата държава.
- Към момента по българското законодателство не се зачитат периоди на осигуряване в държави, с които нямаме сключен договор за социално осигуряване, но ако те са държави членки на ЕС, тези периоди отпреди членството на страната се вземат предвид при преценка на правото за пенсия.
Преди да отпътувате:
- Запишете адресите и телефоните на българското дипломатическо или консулско представителство в приемащата държава.
- Прочетете специфичните изисквания за влизане в съответната държава от Интернет страницата на Министерството на външните работи https://www.mfa.bg/
- Направете здравна застраховка до момента, в който ще имате право на достъп до медицински грижи в приемащата държава като осигурен/а по нейното законодателство в резултат от направени вноски там.
- Вземете достатъчно средства както за обратен билет, така и за издръжка през първия месец от Вашето пребиваване – не винаги можете да получите аванс през този месец.
- Поинтересувайте се за адреси и телефони на следните служби в държавата, в която отивате: близки болнични заведения, полиция, инспекции по труда.
- Специфични ведомства, свързани с професията, която ще упражнявате, с цел защита на Вашите интереси при необходимост.
Освен това е добре:
- да научите или усъвършенстване познанията си по местния език
- да потърсите Eures съветник в България за предварителна информация
- да си осигурите препоръки и гаранти
- да си направите пътна застраховка
- да помислите за завръщането си в България!
Ако сте в беда в чужбина:
- При кражба на документи, парични средства, билети за пътуване незабавно известете лично и писмено най-близката полицейска служба в приемащата държава и поискайте копие от протокола за установяване на кражбата; свържете се с дипломатическото или консулското ни представителство, за да направите постъпки за получаване на необходимите документи.
- Пряка финансова помощ може да получите от дипломатическото или консулското представителство, само ако Ваши роднини или близки лица депозират необходимата Ви сума в Министерството на външните работи, дирекция „Финансово-стопански дейности“.
- Помнете, че в чужбина следва да се съобразявате с местните обичаи и закони – по време на престоя Ви там попадате под тяхната юрисдикция, като непознаването на законите не Ви оправдава.
- Ако по някаква причина бъдете задържани от местните власти, изисквайте да Ви бъде осигурен контакт с дипломатическото или консулското представителство на Република България. Консулският служител ще съдейства за установяване на контакт с адвокат. Консулът не може да покрива съдебни разходи и да се намесва в съдебния процес.
Полезни контакти:
АГЕНЦИЯ ПО ЗАЕТОСТТА - хиперлинк www.az.government.bg
Адрес: София 1000, бул. „Дондуков“ №3, тел. 980 87 19, e-mail:
МИНИСТЕРСТВО НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА - хиперлинк www.mlsp.government.bg
Адрес: София 1051, ул. „Триадица“ № 2, Център за социална информация,
Тел. 0900 32 111 или 987 16 22
ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ „ГЛАВНА ИНСПЕКЦИЯ ПО ТРУДА“ - хиперлинк http://www.gli.government.bg/
Адрес: София 1000, бул. „Дондуков“ № 3, тел.986 18 88
МИНИСТЕРСТВО НА ВЪНШНИТЕ РАБОТИ - хиперлинк http://www.mfa.bg/
Адрес: София 1113, ул. „Александър Жендов“ № 2, тел. 948 29 99
ЕВРОПЕЙСКИ ПОРТАЛ ЗА ТРУДОВА МОБИЛНОСТ - хиперлинк
https://ec.europa.eu/eures/public/bg/homepage)
ЕВРОПЕЙСКИ МЛАДЕЖКИ ПОРТАЛ ( https://europa.eu/youth/EU_bg )
ЕВРОПЕЙСКИ ПОРТАЛ ЗА ПРОФЕСИОНАЛНА МОБИЛНОСТ - хиперлинк https://ec.europa.eu/eures/public/bg/homepage )
- Детайли
- Посещения: 277
Най-разпространените и най-често задаваните въпроси по време на интервю са следните.
Въпроси за опознаване личността на кандидата
Разкажете накратко за себе си.
Работодателят е прочел във Вашето CV за Вашия образователен и професионален опит, но тук е моментът, с няколко изречения, отново да покажете, че образованието и опитът Ви правят подходящи за работата, за която кандидатствате като ги обвържете с бъдещите си цели.
Как сте избрали образованието си?
Трябва да бъдете убедителни, когато разказвате, че изборът е личен и не е повлиян от приятели, роднини или наследствена професия (традиция).
Защо се интересувате от позицията?
Трябва мотивирано да заявите желанието си за заемане на дадената позиция. Акцентът тук е демонстрация на ценности, личен опит, готовност и желание за повишаване на квалификацията и самообучение.
Работили ли сте в екип? Разкажете за този свой опит.
Ако имате такъв опит, придобит при друг работодател или участия в проекти или доброволчески организации от Университета, споделете.
Какви са Вашите силни и слаби страни?
Акцентирайте на тези качества, компетенции и умения, които са пряко свързани с длъжността, за която кандидатствате. Пряко или косвено съпоставяйте постиженията си с позицията.
Изпадали ли сте в конфликтни ситуации и как сте се справяли?
Въпросът цели да установи умението Ви за общуване, аргументация и мироглед.
Какво Ви мотивира в работата?
Говорете за резултатите, които сте постигали, говорете в цифри и проценти за по-голяма достоверност.
Какво правите в свободното си време?
Нещата, които правите в свободното си време, говорят изключително много за Вашия характер и за емоционалните Ви черти.
Въпроси, свързани с фирмата
Съберете колкото може повече информация за компанията, в която искате да кандидатствате за работа – история, настояще, бъдеще, корпоративна политика, кариерно развитие, производство.
Какво смятате, че можете да работите при нас? Какво знаете за нашата компания?
Колкото повече разказвате, толкова повече се доближавате до желания резултат. Така демонстрирате готовност и стремеж да станете част от екипа на компанията.
Какво знаете за нашите продукти и услуги?
Най-впечатляващи са кандидатите, чиито цели се идентифицират с тези на работодателя. За целта е необходимо да прочетете и да се запознаете със спецификата на фирмата, за да посочите тези цели.
Какви индивидуални качества ще използвате, ако започнете работа при нас?
Време е за самореклама. Това е моментът, в който трябва да блеснете, но елегантно. За да станете част от екипа, разкажете с факти за успехите си при предишен работодател, по проект, като доброволец или за конкретни умения, които ще са от полза за фирмата.
Какво заплащане очаквате?
Не може да поискате заплата, каквато никой във фирмата не получава, дори да сте най-големият специалист и капацитет в областта си. Така че, отново ще демонстрирате доколко сте запознат с фирмената политика. Не давайте точен отговор, а се измъкнете с въпрос по отношение на възможностите на фирмата или възнаграждение на други позиции от този ранг. Може да отговорите, използвайки невербално поведение (усмивка – стеснителна, сърдечна, непринудена).
Работили ли сте върху проекти и какъв е бил резултатът от участието Ви в тях?
От CV-то интервюиращият разполага с нужната информация, но е важно да разкажете за този, в който Вашите отговорности са по-големи и има общо с длъжността, за която кандидатствате.
Колко време смятате, че можете да работите за нашата компания?
Има компании, които провеждат обучения с новоназначените. Никой няма да инвестира време и средства в „птичка, прелитаща от дърво на дърво и търсеща временно гнездо“. Демонстрирайте постоянство, докажете, че сте човек, който довежда работата докрай, държи на крайния резултат.
Къде виждате себе си след 5-10 години?
Покажете, че сте целеустремен/а и длъжността, за която кандидатствате, се вписва във Вашите цели. Посочете точните стъпки, които ще следвате във Вашето професионално развитие. Разкажете за плановете и мечтите си.
Имате ли въпроси към интервюиращия?
Използвайте възможността да задавате въпроси, без да изземате функциите на интервюиращия. Това е необходимо, за да си изясните какво точно се очаква да работите. В противен случай, може да има разминаване в очакванията и отправеното предложение.
Примерни въпроси:
Как ще работим по отношение на ежедневната работа?
С каква отговорност разполагам?
С какви проблеми ще се сблъскваме?
Предвиждате ли промени във фирмата и как ще процедираме?
- Детайли
- Посещения: 373
Мотивационното писмо е важно допълнение към автобиографията, защото тя е предвидима като форма и съдържание. Писмото дава възможност да представите убедително силните си страни чрез съдържанието, фактите и аргументите, които описвате, а същевременно и чрез начина и формата, по които се представят. За да бъде убедително мотивационното писмо, следвайте схемата:
- привлечете вниманието на работодателя
- предизвикайте интерес
- внушете желание и мотивация
- насърчете ответна реакция (покана за интервю, назначаване на работа).
Писмото за кандидатстване трябва да добави стойност към автобиографията Ви от гледна точка на съдържателност.
- Не повтаряйте вече описаното в автобиографията.
- Подходете творчески при представяне на информация за лични постижения, мотивация и амбиции.
- Представете допълнителна информация, при необходимост, за лични контакти, в дадения сектор, проекти и др.
Писмото за кандидатстване следва да представя Вашите най-общи предпочитания и очаквания.
- Когато кандидатствате за дадена позиция, е нормално да имате определени очаквания и предпочитания като: проява на творчество, независимост, инициативност, относителна самостоятелност.
- Изисквания, по отношение на заплатата, но само в случаите, когато сте професионалист с доказан опит и знания.
- Когато кандидатствате по определена обява, следва да посочите, че очаквате да бъдете информиран за резултатите от конкурса.
- Когато подавате документи, без да е предварително обявена работна позиция, можете да посочите, че ще се свържете с представител на фирмата, за да се информирате за настоящите и бъдещите нужди на компанията.
Мотивационното писмо съдържа определени реквизити:
Въведение, в което задължително се попълва адресат – получател (лице за контакт, управител, мениджър), подател (име и координати за връзка с кандидата) и дата на подаване. Още в тази част трябва да съумеете да привлечете вниманието на работодателя като акцентирате на длъжността, за която кандидатствате (посочете референтен номер на обявата). Откъде знаете за обявената длъжност (от вестник – брой, дата; от познати и приятели; от собствено проучване) и т.н. Защо кандидатствате за тази позиция – изразете готовност и желание за работа, демонстрирайте интерес към фирмата.
Основен текст, който се състои от два параграфа. В първия е най-подходящо да включите повече информация за Вашите умения и качества, а във втория – защо се интересувате от длъжността, компанията, продуктите и услугите, които тя предлага. За улеснение може да следвате реда:
- Мотивация – обвържете опита, който притежавате, с изискванията за предлаганата длъжност. Ако можете да отговорите на въпроса „Защо работодателят да избере Вас?“, значи добре сте се мотивирали.
- Качества и способности– наблегнете на силните си страни, които биха заинтересовали работодателя. Опишете образованието и опита, които ще бъдат полезни в бъдещата Ви дейност, като си служите с повече глаголи и използвате цифри и проценти за убедителност.
- Готовност за работа– демонстрирайте желание, дори и да не притежавате необходимия трудов стаж, докажете, че сте достатъчно квалифициран и притежавате богат практически опит.
- Вашия принос в работата на фирмата– задължително отбележете как ще подобрите организацията на работното място, с какво ще допринесете за организацията, за екипа. Ако маркирате някои конкретни идеи за развитие на работата, които бихте приложили, ако Ви назначат, ще си гарантирате покана за интервю.
- Вашите познания за компаниятамогат да бъдат маркирани като предимства за кандидатстване за дадената позиция.
- Ако Вашите цели в кариерата са идентични с тези на работодателя, то работното място Ви е сигурно.
Заключителен параграф, в който се дава информация за връзка с Вас (телефон, имейл, адрес). Завършете с благодарност за отделеното време и внимание. Проявете готовност за интервю в удобно за тях време. Добавете „С уважение...“, като изпишете имената си.
- Детайли
- Посещения: 351
Какво трябва да съдържа успешното CV?
Първото впечатление на потенциалния работодател за Вас се създава от автобиографията Ви. Тя е Вашата визитна картичка, Вашата персонална реклама. Добре оформеното CV може да насърчи бъдещия Ви работодател да отдели няколко минути за разговор с Вас, за да проучи професионалния Ви опит и възможности за развитие.
Успешното CV е филтрирано представяне само на онези компетенции и постижения, които са значими за позицията, за която кандидатствате. Не забравяйте, че основната цел на автобиографията е да Ви спечели покана за интервю. Затова, когато подготвяте CV-то си, трябва да прецените какво е добре да включите в него и какво е по-добре да пропуснете. Ето и няколко насоки, които ще Ви помогнат да направите този избор.
Снимка
Прилагането на снимка към автобиографията не е задължително. Как ще постъпите зависи изцяло от Вас – ако кандидатствате за позиция, при която външният вид е от особено значение, може би няма да навреди, ако прикачите и Ваша снимка. Във всички други случаи обаче това не е необходимо. Ако все пак изберете да изпратите снимка, то нека тя да бъде без плажни и парти кадри, селфита и всякакви други разновидности на смартфон фотографията.
Лични данни
Тази информация е необходима, за да могат експертите по подбора да установят самоличността Ви и да се свържат с Вас, в случай че се интересуват от Вашата кандидатура.
Професионални цели
Когато кандидатствате по конкретна обява е задължително да отбележите референтния номер или наименованието на позицията/отдела, така както са отбелязани в съобщението на компанията. Това помага на работодателите да филтрират постъпилите CV-та, което е важно в случаите, когато правят подбор едновременно за няколко позиции.
Професионален опит
Това е най-важната част от Вашето CV и затова трябва да й обърнете специално внимание. Правилото тук е информацията да бъде максимално ясна и конкретна, както и да включва всички позиции, заемани до момента и релевантни на длъжността, за която кандидатствате. Всяка изброена длъжност трябва да съдържа следните елементи:
- Период;
- Роля/ позиция;
- Компания;
- Основни задължения и отговорности. Акцентът трябва да е върху най-значимите и отговорни дейности, имащи отношение към позицията, за която кандидатствате;
- Постижения/постигнатите резултати (колкото по-измерими, толкова по-добре);
- Стажове. Не бива да се пропускат, защото също имат отношение към професионалния опит.
Образование
В този раздел трябва да маркирате квалификациите си в обратен хронологичен ред. Първо посочете най-високата завършена образователна степен и след това опишете останалите. Не е нужно да посочвате завършеното средно училище, освен ако нямате висше образование. За всяка отделна образователна степен посочвайте датата на завършване, факултета, името на университета, ключови дисциплини/изучавани области. Ако нямате професионален опит зад гърба си, можете да акцентирате върху тези дисциплини, които имат отношение към позицията. Периодите се пишат задължително в години.
Допълнителни обучения
Ако сте участвали в специализирани курсове или имате допълнителни квалификации, свързани с позицията, за която кандидатствате, задължително ги посочете в CV-то.
Посочете сертификати, ако притежавате такива.
Езикови умения
Езиковите познания отварят много врати, стига да са реалистично описани, а не преувеличени. Английският е задължителен за повечето фирми, но владеенето на втори език се смята за предимство. Ако сте съвсем начинаещ или уменията Ви са на училищно ниво, по-добре е да не ги споменавате. Изключение правят редките езици като китайски, японски, унгарски и т.н. Помнете, че винаги е добре да доказвате езиковите си познания чрез сертификати, курсове в чужбина или опит в международни компании.
Компютърни умения
В днешно време уменията за работа с компютър са задължителни и влизат в длъжностните характеристики на повечето професии. Затова в автобиографията е необходимо да посочите нивото, на което владеете най-разпространените програми като Word, Excel, Power Point и т.н. Важно е и да отбележите дали работите свободно с интернет и електронна поща. Все повече HR експерти провеждат интервютата на чужд език или дават практически тестове на кандидатите, за да се уверят, че написаното отговаря на действителността.
Лични характеристики
Ако решите да го включите, опишете в няколко реда Вашите качества или особености, които смятате, че могат да бъдат полезни за позицията, за която кандидатствате.
Допълнителна информация
Включете информация, която може да Ви е от полза за доброто представяне. Можете да посочите дали притежавате шофьорска книжка, в случай че се изисква от работодателя. Също така тук е мястото да отбележите дали сте склонни да пътувате по работа, да работите на смени, да сменяте често местоработата и пр.
Препоръки
Можете да посочете имената на бивши работодатели, преподаватели, партньори, но преди това се уверете, че ще получите положителни референции от тях.
Дата и подпис
Уверете се, че CV-то, което изпращате, е актуално. Дори и да не сте правили промени по съдържанието, не забравяйте да актуализирате датата, така че да съвпада с деня на изпращане.
Често срещани грешки
- Изпращане на едно и също CV до различни компании, без да вземете предвид особеностите на работодателя и позицията, за която кандидатствате.
- Използване на плажни и парти кадри, селфита и всякакви други разновидности на смартфон фотографията като снимка към CV-то.
- Упоменаване на нерелевантен за позицията професионален опит. Например при кандидатстване за счетоводител посочване на опит като детегледач/ка. Такава информация може да включите в отделна секция, като например „Извънпрофесионална дейност“.
- Преувеличаване на езиковите/компютърните знания, което може да доведе до непредвидена ситуация по време на интервюто.
- Използване на прякори и акроними в имейла, което не се приема сериозно от експертите по подбор.
Полезни съвети
- Структурирайте автобиографията така, че да Ви спечели покана за интервю.
- Приемайте CV-то като средство за продажба – значимостта Ви за работодателя.
- Изберете най-подходящия формат автобиография.
- При всяко ново кандидатстване съставяйте нова автобиография.
- Съберете автобиографията на една страница.
- Използвайте повече глаголи – организирам, разработвам, създавам, контролирам и т.н.
- Бъдете конкретни – цифри, факти, проценти и др.
- Придайте първокласен външен вид на автобиографията.
- Не пишете безполезни неща!
Онлайн инструменти за генериране на CV
- CVMaker - хиперлинк https://cvmkr.com/
- Europass - хиперлинк https://europa.eu/europass/eportfolio/screen/profile?lang=bg
- EnhanCV - хиперлинк https://enhancv.com/
- Детайли
- Посещения: 1115
Югозападен университет "Неофит Рилски"
Университетски център за кариерно развитие
Ръководител: доц. д-р Блага Джорова
Експерт: Весела Лачева
Благоевград 2700, ул. „Иван Михайлов” 66
Университетски корпус I, Етаж 2, Централно фоайе
тел./факс: 073 / 588 517
e-mail:
Подкатегории
Обяви
Служител връзка с клиенти - без опит - Офис Благоевград
"Aнада" е компания, развиваща се в сферата на търговията. Бранда работи в България повече от седем години с непрестанен ръст.
Представителството в страната за последната година е наградено за най-бързо просперираща компания измежду 8 държави в цяла югоизточна Европа.
С увеличаването на работата и отварянето на нови локации, компанията търси нови колеги на позиция „Връзка с клиенти“ .
Ако Вие сте?
Амбициозни и мотивирани за личностно и кариерно развитие
Комуникативни личности, готови за работа в екип
Позитивни и готови за нови преживявания
То Вие сте точния кандидат за нас !
Какво Ви предлагаме?
Работа в динамична и позитивна среда
Гъвкава работна седмица
Възможност за професионално развитие в международна компания
Седмично възнаграждение и месечни бонуси
Тиймбилдинги и семинари в страната и чужбина
Граждански договор с "Анада" за периода на обучение
Трудов договор с "Анада" след периода на обучение
Възможностите не се случват. Вие ги създавате. Не отлагай и натисни бутона
“КАНДИДАТСТВАЙ"!